Zwanger in Zweden

7 mei 2014 - langaryd, Zweden

In januari begonnen we aan een nieuw avontuur: zwanger zijn in Zweden. Bij acht weken kon ik, Iris me gaan inschrijven bij de vroedvrouw in de Vårdcentralen, de dokterspost hier in de gemeente. In tegenstelling tot gewone dokters- en fysiotherapeutbezoeken is hier geen eigen risico aan verbonden. De vroedvrouw was nieuw en had ruim een uur nodig voor vragenlijsten over alcoholgebruik en mijn voorgeschiedenis. Wel fijn dat ze er zoveel tijd voor nam. Ik moest bij de gemeente een laboratoriumonderzoek van ons drinkwater aanvragen, omdat ons water uit een eigen put komt. Verder was er leesvoer op de gezondheidswebsite van de provincie over wat je wel en niet mag eten.

Waterproef setjeHet zijn er een heleboelMet een leuk koelboxjeHet drinkwateronderzoek bleek je zelf te moeten bestellen, en dan kon je het geld van de gemeente terugkrijgen. Het kostte 185 euro dus dat was welkom. Een waterlaboratorium stuurde een heel pakket op en zo zaten we op een ochtend allerlei flesjes met water te labelen, om het gelijk te versturen zodat het ´s avonds bij het laboratorium was. ​Het water is gecontroleerd op bacteriën en metaalgehaltes en zelfs straling. Een paar weken later kwam het rapport, en we denken te begrijpen dat het water gezond is voor mensen maar niet voor leidingen. Bovendien zit er weinig fluoride in. Weten we dat ook weer.

In zwangerschapsweek 12 mocht ik weer terugkomen bij de vroedvrouw met een ochtendplasje. Ook nam ze bloed af en werd ik gewogen. Het zag er allemaal prima uit en weer werd het computerprogramma erbij gehaald en waren we een uur verder toen alles er weer netjes instond.

In zwangerschapsweek 18 laat je hier in Zweden de echo maken waarbij ze kijken hoeveel kinderen er eigenlijk in de maak zijn en of alles er goed uitziet. Ook rekenen ze de verlossingsdatum uit. En nee, bepaling van het geslacht hoort niet bij het pakket. Wel als je het heel lief vraagt geloof ik. Voor deze echo moesten we naar Halmstad, maar het was wel gewoon een vroedvrouw aldaar die de echo maakte. Ook zij nam hier uitgebreid de tijd voor. 14 september is Willempie zoals we het voorlopig noemen uitgerekend.

Inmiddels kennen we de verloskunde afdeling in Halmstad op ons duimpje, want deze week hebben we twee nachtelijke tripjes die kant op gemaakt wegens nierstenen of iets dergelijks.

En inmiddels zijn we ons ook gaan inlezen over het zwangerschaps/ouderschapsverlof. De vader krijgt 10 dagen bij de geboorte. De vader en moeder krijgen verder samen 480 dagen te verdelen over de eerste 4 levensjaren van het kind. De moeder kan hier max 2 maanden voor de uitgerekende datum mee beginnen. Je krijgt de meeste van die dagen 75% van je loon. Een aantal dagen is tegen een minimumtarief. van 25 euro per dag. Je moet je kind sowieso tot het 1 jaar is onder de pannen hebben, pas vanaf die leeftijd zijn ze welkom op de kinderopvang. In Zweden blijven veel moeders 1,5 jaar thuis. Maar we hebben ook vrienden die nadat de moeder een halfjaar thuis is geweest, nu allebei een halve week werken. Hoe wij het gaan doen weten we nog niet, dit hangt ook een beetje van Joost z´n baan af, maar ik heb me in elk geval afgemeld voor het komende schooljaar.

Wij zijn inmiddels helemaal in blijde verwachting na een spannend begin. We zijn al op de helft inmiddels. Van de zomer gaan we nog een cursus volgen voor aanstaande ouders. We weten al dat de bevalling in Halmstad gaat zijn, op zo´n 3 kwartier rijden. Sinds deze week weten we dat het met mij schreeuwend op de achterbank 35 minuten duurt.

1. Steven:
    7 mei 2014
    En hoe lang duurt het als je niet schreeuwt?
  2. Iris:
    45 min dus
  3. Inge:
    7 mei 2014
    Nou, dat maakt toch niet uit, als Iris moet bevallen wil ze denk ik in 25 minuten in het ziekenhuis zijn ;). Die nierstenen klinken heel akelig, nu weer beter? Ps ik ben nog wat Nederlandse zwangerschapsdingetjes voor je aan het verzamelen, is even zien wat we hier allemaal nog hebben :).
  4. Illy Poley:
    7 mei 2014
    Leuk verhaal en alsnog van harte gefeliciteerd!
  5. Marineke:
    7 mei 2014
    nierstenen zijn pijnlijker dan bevallen, dus dat kan alleen nog maar meevallen.
  6. Iris:
    7 mei 2014
    Ja ik vond het wel op niveau van het eieren oogsten alleen dat duurde geen uur. Maar bevallen is nog even afwachten.
  7. Marineke:
    7 mei 2014
    was dat ook zo pijnlijk? arm kind
  8. Joost:
    7 mei 2014
    De route Holmen - Halmstad rijd ik pas sinds eind oktober dagelijks, dus 's nachts moet ik nog leren laagvliegen.
  9. Ron:
    7 mei 2014
    Wat goed allemaal en wat leuk voor jullie maar is er geen zweedse variant voor willempie In ieder geval van harte gefeliciteerd en houd ons op de hoogte hebben ze daar ook beschuit met muisjes of zullen we die opsturen t.zt.
  10. Vera:
    8 mei 2014
    Oh, Wat leuk, dat jullie in verwachting zijn! Gefeliciteerd!
    Ik wens jullie heel veel plezier met alle voorbereidingen, maar ook veel sterkte en het allerbeste.
    Groeten van Vera
  11. Jamina:
    8 mei 2014
    Gefeliciteerd! Leuk om te lezen. Succes met alle voorbereidingen!!!
  12. Esther:
    8 mei 2014
    :) helemaal blij :) grappig te lezen hoe dat er in Zweden aan toe gaat. Xxx ook aan Willempie
  13. Hetty Zonneveld:
    9 mei 2014
    Gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Hartelijke groeten, Hetty Zonneveld. Ps. we gaan zondag rijden voor 3 weken Hyltebruk!
  14. Inez:
    10 mei 2014
    Hallo Iris en Joost,

Wat ontzettend leuk, dat jullie in verwachting zijn. Een hele nieuwe ervaring. Arie en ik zijn in verwachting van onze eerste kleinzoon in juni. We hebben al 2 schatten van kleindochters! Geweldig. Geniet van alle voorbereidingen en houd me op de hoogte.

Groeten van Inez.
  15. Souad:
    11 mei 2014
    Hallo Iris,

Een tijd geleden hè! Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap. Ben super blij voor je! Hoera! Een dikke knuffel. Mail me zodat ik je uitgebreid kan terug mailen.

Liefs Souad
  16. Eks bakker:
    12 mei 2014
    Leuk verhaal Iris, ik ben super blij voor jullie! Veel succes en veel geluk!!!
  17. Iris:
    12 mei 2014
    Bedankt allemaal! Beschuiten kennen ze hier niet, in ieder geval niet zoals wij die hebben. En muisjes helemaal niet. Maar gelukkig gaan we in juni naar nl dus dan gaan we groot inslaan! De nieren houden zich vooralsnog rustig gelukkig.