Tradities 1

10 maart 2013 - Hylte, Zweden

Net zoals Nederland is Zweden een christelijk land en daar horen bepaalde tradities bij. Iedereen die geboren wordt in Zweden is automatisch lid van de Zweedse Kerk, een Lutherse (Protestantse) kerk. Je kan je ook laten uitschrijven als je geen lid meer wilt zijn, maar dan ga je wel eerst in gesprek met een präst (priester). Zoals het woord priester klinken veel Zweedse kerkwoorden ons (mij in elk geval) Rooms Katholiek in de oren, zoals mässa (mis), en de diverse heiligen die opduiken. Het Onze Vader is onmiskenbaar Protestants, want daar komen die twee extra regeltjes achteraan.

Carnaval kennen ze hier dan weer niet, maar wel eten ze hier op Fettisdagen, (Mardi Gras), de dinsdag voor aswoensdag waar wij in NL geen woord voor hebben een speciaal soort gebak. Dit gebak heet Vastenbol, of ook wel Semla. Het is een soort scone, met een beetje spijs erin, doorgesneden en dan met slagroom ertussen. Als je het eet snap je heel goed dat je dit voor de vasten eet, want je kan er inderdaad rustig 40 dagen op teren.

Tegenwoordig gaat het net als bij ons met de pepernoten: de Semlor liggen al vanaf Kerstmis in de winkels. En die uit de winkel zijn niet heel lekker. Je moet er wel voor naar een bakker! En dat hebben wij dan ook gedaan toen pappa hier op bezoek was. De vasten waren toen eigenlijk al begonnen, een kniesoor die daarop let.

Van de vasten zelf is niet heel veel te merken. We hebben wel volgende week met het kerkkoor een feest om geld in te zamelen voor de Zustergemeente in El Salvador. Een soort vastenactie dus. Maar het kan ook toeval zijn dan dit nu plaatsvindt. Ik moet een hartige taart bakken. Orders: Bakplaatformaat. Met 10 eieren.

Door het jaar heen zullen er nog meer kerkelijke hoogtepunten voorbij komen die het dorpsleven hier opfleuren. Zoals daar zijn Walpurgis, Pasen en de Communie. Maar natuurlijk komen er ook niet-kerkelijke tradities langs. Nu in februari en maart hebben alle verenigingen hun jaarvergaderingen. In Nederland is dat misschien ook wel zo, maar daar merkte ik dat niet zo. Ik heb de eer gehad om er al drie te mogen bijwonen. Er komen best veel mensen op af, zeker gezien het feit dat het best wel saai is. De activiteiten van het afgelopen jaar worden opgelezen, de financiën worden op een rijtje gezet en het(zelfde) bestuur wordt gekozen. Van de leden wordt steeds verwacht dat ze ja zeggen. De reden dat er toch zoveel mensen op afkomen is dat er een leuk extraatje na de vergadering is.

Bij het kerkkoor: Smörgåstårta. Bij de plattelandsvrouwen: Sauna. Bij de lokale afdeling van de lerarenvakbond: Een diner.

1. Frank:
    10 maart 2013
    De dinsdag voor aswoensdag noemen we in (delen van) Nederland gewoon carnaval !
  2. Vera:
    10 maart 2013
    Hallo Joost en Iris, dat taartje ziet er erg lekker uit !
    Wij noemen de dinsdag voor aswoensdag gewoon vastenavond.
    Er is ook nog 'n liedje : "De vastenavond die komt aan en we zingen hola ho."etc.
    Sommige mensen noemen 't Dikke Dinsdag.
    Veel plezier met alle feesten en vergaderingen.
    Hier krijg je (soms) alleen 'n kopje koffie.
    Groeten van Vera
  3. Marineke:
    10 maart 2013
    wij hebben met het abc ook net onze jaarlijkse ledenvergadering gehad; ik zal eens voorstellen om daarna eens met zijn allen de kroeg in te duiken; op eigen kosten, meer zit er niet in...
  4. Ron:
    11 maart 2013
    Hoe die dagen hier heten ben ik vergeten Ben op mijn 18de uitgeschreven wel na een gesprek met de pastoor en de familie. ik was tenslotte tot mijn16de misdienaar. In Leiden doen we niet zo aan dit soort dagen maar in de dorpen wel in Hillegom en voorhout is ook iedereen ergens lid van koor toneel of zelfs operette Hoort erbij Gewoon meedoen klinkt ook wel weer gezellig
    groetjes
    Ron
  5. Iris:
    12 maart 2013
    Ja, carnaval is helaas toch echt Katholiek dus daar hebben ze hier geen kaas van gegeten. De andere gebruiken van de Svenska Kyrka doen verder heel Katholiek aan. Behalve de vrouwelijke priesters dan natuurlijk.
    Maar wel leuk om te horen dat het in NL ook Dikke Dinsdag heet, dat wist ik niet!
    Ron, jij moest ook in gesprek met meneer pastoor om uitgeschreven te raken? Ik ben volgens mij nooit ingeschreven (want nooit gedoopt), maar in NL wist de plaatselijke katholieke kerk mij altijd goed te vinden voor donaties voor het lekke dak enzo. Hälsningar, Iris