Tradities 2 Pasen

6 april 2013 - Hylte, Zweden

Eerst was het Witte Donderdag. Die heet hier Skärtorsdagen, wat klinkt als Roze Donderdag, maar het Skär blijkt ergens anders van te komen. Het betekent `rein`. ´s Avonds komen de Påskkärringar langs. Dit zijn kinderen, verkleed als heksen, die langs de deur komen om een vrolijk pasen te wensen. Ze geven dan vaak een zelfgemaakt kaartje en krijgen als dank snoep. Hier woont maar 1 kind in de buurt, maar zij is niet langsgekomen. Ook jongetjes gaan blijkbaar verkleed als heks. Dit is een gebruik dat afstamt uit de 16e eeuw toen men dacht dat de heksen op deze dag een feestje bouwden met de duivel. Dan de Goede Vrijdag, die is in Zweden niet Goed, maar vooral Lang. Op die Långfredagen gaat het er hetzelfde aan toe als in NL. Wij gaven een droevig maar mooi concertje in de kerk van Långaryd. Op zaterdag is het dan Påskafton. Net als bij kerst wordt op deze vooravond aan de feestdag het feest gevierd. Dus op zaterdag zoeken de kinderen eieren, er is in sommige dorpen een paasvuur en er wordt lekker gegeten. Op eerste paasdag zongen we natuurlijk allemaal vrolijke psalmen in de kerk.

De paaseieren waren wel een beetje een teleurstelling: geen lekkere chocoeitjes, alleen maar kinderchocola en veel snoepeitjes. De eieren die de kinderen buiten vinden zijn geen losse eitjes maar gewoon 1 groot plastic ei vol met snoepjes. Volgend jaar dus eitjes uit Nederland! Ook paasstol kennen ze hier niet, dus die heb ik maar zelf gemaakt.

Ook in Zweden staat er een paasboom in de kamer, alleen dan met veertjes erin. Heel de gemeente is ook buiten versierd met paasbomen. Wel lekker fleurig nu de lente nog even op zich laat wachten. Tot zover het verslag van deze Witte Pasen!

1. Marineke:
    6 april 2013
    ziet er zeer gezellig uit met mijn tulpentafellaken :)
  2. Vera:
    7 april 2013
    Ja, het ziet er bij jullie allemaal erg gezellig en knus uit !
    Wat 'n werk om zelf een paasstol te maken, steeds maar kneden en 't deeg vouwen en weer kneden.
    Was ie goed gelukt?
    Groeten van Vera en op naar Pinksteren!
  3. Iris:
    9 april 2013
    Ja, het was een goed gevulde paasstol! Hij was lekker, maar de spijs leek meer op marsepein en hij was niet heel lang lekker. Mamma, je tafelkleed is geweldig! Op naar pinksteren, maar eerst komen er nog wat andere feestdagen!