Tradities 3 Valborg

3 mei 2013 - Hylte, Zweden

Tijd voor een niet zo heel erg kerkelijke traditie. Zoals zovele vieringen heeft de kerk zich ook deze toegeëigend, maar daar is verder weinig van te merken.

De lente begint voor de Zweden pas echt op 1 mei, Valborg, oftewel het duitse Walpurgis. Dat vier je dan natuurlijk net als kerst niet op de dag zelf, maar de avond ervoor. Dus op 30 april is het Valborgsmässoafton. Dit is geen vrije dag. ´s Avonds verzamelt men zich -in Hyltebruk bijvoorbeeld bij Lindekullen, een groene heuvel waar wat oude huizen zijn neergezet. Daar wordt om ongeveer half negen, als het donker begint te worden een Majbrasa ontstoken. Er wordt muziek gemaakt, traditioneel zingt er een mannenkoor lenteliederen. Vooral in studentensteden is het een heel evenement heb ik begrepen. In Hylte speelde de fanfare en zong het mannenkoor en het kerkkoor. Ook traditie is dat er een Vårtal wordt gehouden, een lentetoespraak. En de Lions Club die het geheel organiseerde had daarvoor mij gevraagd! Ik had zelf nog niet vaak zo´n Vårtal gehoord, dus ik wist niet precies wat de bedoeling was, maar ik had begrepen dat het positief moest zijn en niet over politiek mocht gaan. Dus ik heb de aanwezige Zweden eens uitgelegd waarom Zweden zo´n geweldig land is. Dat mogen ze best wel eens horen, want ze zijn vaak een beetje kleinerend over hun eigen land. Ook wilde Roland van de Lions Club  wel eens een Nederlands Lentelied horen. Ik had hem al verteld dat ik er geen kende, maar ik heb eens gegoogled en een stukje van `Die winter is vergangen` gezongen. De Hyltenaren werden erg enthousiast van mijn praatje en een paar mensen kwamen na afloop naar ons toe om ons welkom te heten in Zweden. Erg leuk. Oh ja, en ik heb ook nog reclame gemaakt voor Joost, dat hij een econoom met een talenknobbel is, dus wie weet levert dat ook nog wat op....

1 mei is wel een vrije dag, de Dag van de Arbeid met demonstraties. Maar hier hebben wij niks van gemerkt. De meeste Zweden maken gebruik van de vrije dag om vrolijk nog even door te gaan met het vieren van de lente. Het kerkkoor waar ik bij zit viert 1 mei altijd door een cabaretvoorstelling te geven in Landeryd. Het thema was Rock, wat in het Zweeds ook jas betekent, dus aan de hand van een kledingrek met diverse jassen brachten we Zweedse en Engelse liedjes ten gehore. Waterloo in het Zweeds was wel even een tongbreker. Heel Landeryd was uitgelopen om het te horen, voor 40 kronen kregen ze ook nog koffie en koekjes en mochten ze ook mee zingen. Zie de foto´s voor een kijkje in de diversiteit aan verkleedkleren die de koorleden bezitten!

De lente is begonnen!

1. Marineke:
    5 mei 2013
    "He, ho, Walpurgisnacht", juichte de kleine heks.
    Wat een leuke evenementen en wat een eer om uitgenodigd te worden om als immigrant een Zweedse Vårtal te houden. Dan ben je toch echt wel geaccepteerd binnen de gemeenschap. Hopelijk levert de reclame die je voor Joost maakte (goeie zet trouwens!) ook wat op. Wat mij opvalt is dat jullie er op alle foto's zo ontspannen en gelukkig uitzien; je kan echt zien dat jullie het daar erg naar jullie zin hebben. Houden zo :)

xxx(x)marineke
  2. Annelies:
    5 mei 2013
    Wat een mooi verhaal! Ik ben het geheel met Marineke eens, dat heb je heel goed gedaan Iris! Leuk ook om als "buitenlandse" hiervoor uitgenodigd te worden! En natuurlijk hopen we dat Joost hierdoor een baan krijgt, zou fantastisch zijn!
    Liefs, Annelies
  3. Vera:
    7 mei 2013
    Weer een prachtig verhaal over Zweden.
    Eerdaags gaan jullie nog tot de notabelen van Hylte behoren!
    Groeten van Vera