Tradities 4 Bröllop

19 mei 2013 - Hylte, Zweden

Ha, en toen was het alweer Pinksteren. Van oudsher een huwelijksweekend. Verder geen bijzonder weekend tegenwoordig, want Tweede Pinksterdag is een aantal jaar geleden afgeschaft, in plaats daarvan is nu 6 juni, de Zweedse Nationaaldag een vrije dag.

Maar goed, iedereen had dit weekend óf een bruiloft, óf een Konfirmation, communie, óf je had allebei en dan moest je kiezen. Wij hadden alleen een bruiloft. Communie doe je hier op je 14de ongeveer. Daarover een andere keer meer als we dat van wat dichterbij hebben meegemaakt.

Deze keer dus over de bruiloft. Mijn collega Marie ging trouwen, een paar weken geleden hebben we het vrijgezellenfeestje al gehad. Marie en Ulf hebben al een tweeling van 5 maar hadden nu besloten om te trouwen. Dit gebeurt in Zweden meestal in de kerk. Joost en ik deden onderwijl een analyse van de verschillen met Nederlandse bruiloften.

Verschil 1: Er zijn geen uitnodigingen verstuurd. Het uitnodigen is mondeling gebeurd.

Verschil 2: We gingen bij de kerk naar binnen. We stonden niet buiten op het bruidspaar te wachten. Dit is in NL wel heel vaak zo, maar misschien hebben wij toevallig allemaal bruiloften meegemaakt van mensen die graag hun auto wilden showen.

Verschil 3: Geen getuigen. God en de hele gemeente waren de getuigen bij deze bruiloft. Als je in het stadhuis trouwt heb je wel getuigen. Maar in Zweden kies je. Je trouwt óf burgerlijk, of in de kerk.

Verschil 4: Feliciteren voor de kerk. In NL heb je meestal een felicitatieruimte of een receptie.

Verschil 5: Zweden trouwen altijd op zaterdag. Dat is trouwens in de meeste landen zo.

En verder was het gewoon hetzelfde als in Nederland. Witte jurk, kerk mooi versierd, muziek en een psalm, op het feest liedjes en speeches, een band voor het dansen en oprotkoffie.

1. Souad:
    23 mei 2013
    Geweldig! Fijn dat er verschillen zijn. Ik herken wel een aantal dingen. Wij sturen normaal ook geen kaartjes gebeurde mondeling, maar tegenwoordig doen ze dat beide.

Liefs en de groeten
  2. Iris:
    25 mei 2013
    Altijd leuk feesten in het buitenland! Ze dansen hier ook erg leuk. Alles goed?