Tradities 5 midsommar

21 september 2013 - langaryd, Zweden

Vandaag begint de herfst en dat lijkt me een mooi moment om terug te blikken op de zomer.

Op 12 juni hadden de kinderen hun laatste schooldag voor de zomervakantie, en dat wordt in Zweden gevierd met de skolavslutning, de schoolafsluiting. Geen les die woensdag, na het volkslied gezongen te hebben rond de vlaggenstok bij de school togen we in optocht naar de kerk in Landeryd. Daar zat het toen al tot de nok vol met familie. Alle kinderen van school zongen oude en nieuwe liedjes over de zomer. Menig oma pinkte een traantje weg, vooral toen groep 8 (5 kinderen) in tranen een toespraak hield over hoe geweldig ze het hadden gehad op school. En toen was het vakantie! Voor de kinderen dan. Wij gingen nog een weekje door.

Op vrijdag 21 juni was het Midsommarafton. Het andere hoogtepunt in het Zweedse jaar, op de tweede plaats na Kerstavond. Dit valt altijd op een vrijdag rond 21 juni. Elk dorp en elke stad heeft dan een Midsommarstång, of je kan je eigen vlaggemast thuis versieren. Wij gingen naar het plaatselijke bejaardentehuis waar de viering in Långaryd was. Als je het helemaal goed doet heb je een bloemenkrans in je haar. En dan dans je met z´n allen rond die Midsommarstång, op dezelfde manier en onder begeleiding van dezelfde liedjes als voor het dansen rond de kerstboom. Zie de foto´s! Vervolgens eet je thuis een maaltijd met nieuwe aardappeltjes en aardbeien toe. Voor de meeste mensen en bedrijven begint die dag ook de zomervakantie.

En dan ligt vervolgens het hele land zo´n 6 weken stil. Alleen de meest noodzakelijke en dringende zaken zijn dan te regelen. Veel bedrijven zijn helemaal gesloten en gemeentes en ziekenhuizen draaien op een zeer laag pitje. Joost kon dus met een gerust hart ook vakantie nemen, want solliciteren was er niet echt bij in die maanden. Wij hebben dus een enorme berg folders bij de VVV verzameld en zijn de bezienswaardigheden in de omgeving gaan bezoeken. Veel daarvan zijn ook alleen in juli en augustus geopend. Het hele land is ingesteld op zomervakantie. En het was een heerlijke zomer, zo bruin als deze zomer ben ik nog nooit geweest!

Op 19 augustus begonnen de scholen weer, met een half dagje, en inmiddels zijn we weer volop in bedrijf. De blaadjes beginnen al te vallen, de zomer nog slechts een herinnering...