Anders in Zweden deel vier

15 september 2013 - Hylte, Zweden

Na een week ‘rust’ (inspiratie opdoen, je kent het wel. Of had het toch meer van doen met een huis vol gasten uit NL?) hierbij deel vier over de verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en Zweden.

Een van de grootste verschillen tussen Zweden en Nederland is natuurlijk de munteenheid. In Zweden had en heeft men nog steeds de kroon. In 2003 heeft men in een referendum gekozen voor het behoud van de eigen munt en daar is men voor zover ik het kan beoordelen nog steeds tevreden mee. Het maakt wel dat je, eigenlijk net als we in Nederland deden na de invoering van de euro, altijd aan het omrekenen bent. Momenteel krijg je iets van 8,75 kroon voor je euro, dus lekker makkelijk omrekenen is het ook niet. Mijn jongste broertje heeft daar iets op gevonden: de prijs in kronen delen door 10 en er ‘een beetje’ bij doen. Kom je ook heel aardig in de buurt (en valt het eigenlijk altijd mee als je de afrekening uiteindelijk op je bankafschrift ziet…). Ook voor het vakantiegevoel van de vreemde munten en bankbiljetten in je portemonnee is het leuk, maar voor ons is het wel eens lastig. In het begin van ons verblijf hier was het overmaken van geld vanuit NL naar hier kostbaar: kosten voor omwisselen, koers altijd in ons nadeel. Als we eens in de zoveel tijd in NL opduiken kosten betalingen daar ook altijd meer dan als we gewoon in euro's zouden betalen. Niet echt praktisch dus, dat stug vasthouden aan je eigen munt. Nou maar hopen dat die blonde Limburgse oproerkraaier meeleest ;)

Wat ons in Zweden opvalt is hoe de Zweden die ‘enorme’ hoeveelheid kronen uitgeven. In tegenstelling tot NL is de markt voor het online gokken hier volledig open. De reclames voor gokken (online casino’s, gokken op sportwedstrijden, loterijen, krasloten, enzovoorts) vliegen je hier om de oren, en in het lokale postkantoor is een groot deel van de beschikbare ruimte ingeruimd voor de gokkers. Tafels om op te krassen, totoformulieren in te vullen, tv-schermen met de paardenraces van de dag, de laatste loterijtrekkingen en wat al niet meer. Waar ik in Nederland nog wel eens een staatslot wilde kopen kan ik hier de verleiding prima weerstaan. Ook omdat ik de kansen op succes hier nog niet helemaal heb uitgevogeld. Om het plaatje compleet te maken: de postcodeloterij is vanuit NL ook hierheen geëxporteerd. Hoera…

Het aanbod op TV is, naast alle gokreclames, eigenlijk wel te vergelijken met NL. Er zijn twee publieke zenders en meer dan een handvol commerciële zenders. Omdat we een Nederlandse schotel hebben meegenomen kijken we alleen naar de Zweedse zenders die zonder decoder (dus analoog) zijn op te vangen. Vier stuks, maar liefst. Voor de rest zul je via een provider een abonnement moeten afsluiten waarna je je zenderpakket uit een kastje op het scherm tovert. Het signaal komt, anders dan in NL, uit de boven de grond hangende kabels voor de telefoonleiding (net als het internet). In een land als Zweden is het ingraven van kabels niet te doen.

Ten eerste door de enorme oppervlakte en ten tweede door de gesteldheid van de bodem. Als je voor iedere kei of steen die je tegenkomt geld zou krijgen zou onze moestuin de vergelijking met een goudader prima kunnen doorstaan. Je ziet hier dan ook vrij veel schotels (vaak ook meerdere exemplaren aan één huis) die hier meestal niet op Turkije of Marokko zijn gericht. Het aanbod aan ‘zenders achter de decoder’ is dan ook groter in NL. Ik tel minimaal vier sportzenders, een flink aantal filmbibliotheken, kanalen als HBO en de Zweedse variant op ‘uitzending gemist’ : alles bij elkaar zouden we bij onze provider kunnen kiezen uit 36 pakketten. En dan is Netflix hier al even te verkrijgen. Tja, met die stevige en lange winters moet je toch wat…

Qua programma-aanbod valt op dat de Zweden zich behoorlijk richten op de Amerikaanse cultuur. Bijna alle grote, bekende series zijn hier redelijk snel te zien. Daarnaast veel krimi’s – eind deze maand beginnen ze met Bron (the bridge) seizoen 2. Je kunt maar ergens goed in zijn in het Noorden. Ook quizzen in allerlei soorten en maten zijn razend populair. En, misschien verrassend, niet of nauwelijks te vergelijken met wat er in NL op de buis is. We herkennen af en toe wel iets, maar dat heeft het dan in NL meestal niet gehaald. Hoe smaak zo kan verschillen over hemelsbreed 500 km. Wellicht komen we er ooit achter ;)

Tot volgende week....?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Melissa:
    18 september 2013
    Leuk artikel weer!
  2. Vera:
    19 september 2013
    Erg leuk allemaal en interessant, vooral om die laatste zin moest ik wel lachen.
    Misschien kunnen jullie het in boekvorm uitgeven; genoeg stof.
    Groeten van Vera