Leiden-Långaryd

1 november 2012 - Hylte, Zweden

Inmiddels is het november en wonen we ruim een week in ons huisje aan het Holmen-meer.

De herfstvakantie in Nederland hebben we gebruikt om in te pakken, op zaterdag 21 oktober stond om 8:00 Tjisse met zijn enorme vrachtwagen op de stoep. Ook waren er heel wat sterke en snelle helpers, waardoor rond een uur of 12 alles in de vrachtwagen zat. En toen reden al onze bezittingen de straat uit. Dat is wel een raar gevoel. We zouden onze spullen op dinsdag om 8:00 uur op Holmen weer terug zien.

Zaterdag hebben we dus gekampeerd in een leeg en donker huis en zondagochtend vroeg hebben we de sleutels ingeleverd en zijn met twee jammerende katten achterin de auto naar Zweden vertrokken. Iris maakte zich best wel zorgen hoe het zou gaan bij de douane, want daar moest de speciaal ingebrachte chip afgelezen worden met een hopelijk geschikte chiplezer. Bij de douane net over de brug over de Sont was geen kantoortje te bekennen, maar gelukkig vonden we een loslopende douanebeambte. Hij bekeek vluchtig een van de paspoorten, vroeg zich af in welke auto de desbetreffende katten zich bevonden en dat was dat. Welkom in Zweden! Eerst door duisternis en mist naar ons huisje, dat Iris nog nooit gezien had. Het huis ligt vrij dicht aan de weg, verder is het precies wat je op de foto´s ziet. Onze verhuurder Bengt was er ook en begon vanalles uit te leggen, maar daar waren we eigenlijk te moe voor. Onze katten Tibbe en Ronja zijn als eerste in het huis ingetrokken, op zolder. Ronja was zo bang dat ze een aantal dagen onder het tapijt heeft doorgebracht. Wij sliepen in een bed and breakfast een kwartiertje verderop. Op maandag hebben we vast wat administratieve zaken kunnen regelen en  ´s avonds kwamen daar onze hulptroepen uit Nederland aan!

Het uitladen de volgende ochtend ging nog veel sneller dan het inladen, en na twee uur sjouwen stond alles binnen! Sterker nog, onze hulptroepen gingen als een gek meubels in elkaar zetten en de keuken inruimen, en ´s avonds was het meeste al uitgepakt en op zijn (voorlopige) plek gezet! Onze hulptroepen vertrokken weer en Ronja en Tibbe zijn beneden komen wonen. (de zolder is heeeel koud). We hebben de stekker uit de antenne in onze tv gestoken, en sinsdien hebben we Zweedse tv. Dus de eerste avond na een bad lekker `Bonde söker fru` gekeken wat wel een stuk minder leuk is dan Boer zoekt vrouw.

Internet hebben we thuis nog niet, dus foto´s volgen later. Dan ook meer over winterbanden, Landeryds school, het koor in Unnaryd, witgoed en kranen en houtkachels.

Veel liefs uit Hylte!

1. Vera:
    1 november 2012
    Wat fijn dat jullie spullen goed zijn aangekomen en dat er zo veel hulp was met in- en uitladen.
    Ik ben benieuwd naar de school in Landeryd.
    Groeten van Vera
  2. Ron:
    1 november 2012
    Blij dat alles goed gegaan is ook met de katten enzo Hou ons op de hoogte ook wat muziek betreft zweedse muziek is ook leuk.
    Geniet van jullie nieuwe huis en elkaar
    groet
    Ron
  3. Tineke van Honschoten:
    1 november 2012
    Goddag Joost en Iris,hur star det till? wat leuk, om jullie zo te kunnen volgen!Wat een onderneming, die verhuizing !Fijn, dat alles zo goed verlopen is. Hopelijk voelen jullie je snel een beetje thuis !Het huis vind ik: inte dumt, of liever Fantastisch !!Met zo'n prachtig sjo in de achtertuin !! Supervacker !!!! Ha det sa bra, Lycka till en Jag gladjer mig at de volgende keer !!!Hej da !!! Jack en Tineke.
  4. Steven:
    1 november 2012
    Hup Jongens, heel knap van jullie dat alles in zo'n korte tijd toch gelukt is. Joost, schotel al werkend? Iris, school leuk? Weten jullie al wat je met kerst doet? Sneeuwt het al? Jee wat een hoop vragen. Gauw maar eens bellen! Kus
  5. Annelies:
    1 november 2012
    Leuk om hier weer van jullie te horen! Fijn ook dat we weer kunnen bellen! Kijken met véél plezier terug op "ons" Zweedse avontuur, hadden het voor geen goud willen missen, al was het fysiek best een hele onderneming. Maar het is heel fijn om te weten hoe jullie erbij zitten en hoe jullie wonen. We hopen dat jullie snel internet krijgen, zodat we makkelijk kunnen mailen, maar dat wachten we nog wel even af! Heel veel succes met alles, we leven met jullie mee!
    Liefs voor jullie van
    Theo en Annelies
  6. Esther:
    1 november 2012
    Hey hoi, is het verder leuk in het huis? Niet te koud? Fijn dat Zweden zo makkelijk is met de gechipte katten. hier alles best: Dries Roelvink kwam langs maar scheet in z'n broek want hij is bang voor dolfijnen;) haha... xx
  7. Lia:
    Hallo Iris.
    Mooi dat de verhuizing zo goed is verlopen. Nu gaan genieten van je mooie omgeving en al het nieuws dat op jullie pad komt.
    Groetjes Lia