Hoera! We zijn een nummer!

15 november 2012 - Hylte, Zweden

Zoals al eerder gemeld begint leven in Zweden met een nummer: het persoonsnummer. De eerste poging die we waagden om zo´n nummer toegekend te krijgen strandde op een hoop bureaucratie, de tweede poging is succesvol! Sinds afgelopen maandag zijn we de trotse eigenaren van een nummer waarmee een hoop deuren wél voor ons open gaan. Abonnementen afsluiten, klant worden, cursusjes volgen, en zo voort. Zonder nummertje mag je niet meedoen.

Dinsdag heeft Joost direct zijn nummer kunnen gebruiken om zich in te laten schrijven voor zijn Svensk för Invandrarnar. De Zweedse taalcursus voor nieuwe medelanders, dus. Iedere dag drie uur intensief taallessen, om zo snel mogelijk in het Zweeds te praten, zingen, neuriën, dromen en vloeken. Dat laatste lukte al heel aardig, dank U. De provider voor telefoon en internet heeft deze week ook laten weten dat we binnenkort zullen worden aangesloten, dus alles beweegt de goede kant op. Binnenkort dus niet meer één uur per dag internetten in de bieb, maar gewoon thuis. Welk een luxe is dat eigenlijk!

Voor de rest gaat alles zijn gangetje en hebben we de dagelijkse dingetjes die je in Nederland ook zou hebben: een muis in je badkuip, verstopte leidingen, ontsnapte kat, vocht in je keukenkastjes, je Zweedse muntjes voor de winkelwagentjes vergeten, zich opstapelend vuil-voor-de-recycle-bak, moeite om te bepalen wat je vanavond weer moet eten, en wat al niet meer. Nee, we redden ons prima in Zweden en doen ´gewoon´ ons ding. Het is wel prettig om af en toe te weten wat er in Nederland ook al weer gebeurt (leve de schotel!), maar ondanks het Zweeds begint zelfs Joost te begrijpen waar ze het in het nieuws over hebben. Net zo weinig interessant als in Nederland, overigens ;) Iris begint iedere ochtend om 07:40 met werken en dat is, in een andere taal met een ander systeem en met, laten we het voorzichtig uitdrukken, aparte kinderen, best wel vermoeiend. Thuiskomen in je eigen huis, met je eigen spullen en vooral de rust en stilte om je heen is dan een erg prettig iets. Wellicht moeten we iets dergelijks als therapeutische sessie voor overwerkte Hollandse managers tegen een dikke vergoeding aanbieden? Tentje in de tuin, avondlijke boswandeling, houthakken en grasmaaien en nog geld op de koop toe. Hmmmm....

Een speciaal woord van DANK willen we nog wel richten aan iedereen die de moeite heeft genomen ons adres op een envelop of kaart te kliederen, voldoende postzegels voor de verre reis naar Holmen te likken/plakken en ons te verblijden met een kaartje. Inmiddels staan er ruim 25 (!!) stuks op de mantel van de haard, en dat is een heel feestelijk gezicht. Fijn ook om te weten dat jullie aan ons denken, met ons meeleven en geïnteresseerd zijn. We zouden er bijna (bijna, hè!) van terug gaan verhuizen.

Als we eenmaal thuis ´connected´ zijn zullen we ook zeker de foto van ons dagelijkse uitzicht op al die fijne en mooie kaarten uploaden. Nogmaals: DANK!!!!

1. Marije:
    15 november 2012
    Leuk om te horen wat jullie allemaal beleven! Hier weinig anders: het is nog donker als de wekker gaat, en weer donker als ik kantoor uit loop. Dezelfde minister maar een nieuwe staatssecretaris en heel Nederland boos op de aangekondigde bezuinigen. Intussen hebben we het volgens mij inderdaad helemaal niet zo slecht hier in Nederland, maar een spiegel helpt weer voor dat inzicht ;-) Geniet van de persoonlijke internetverbinding!
    Liefs, Marije
  2. Hester:
    15 november 2012
    De inburgering is dus begonnen. Een taal cursus voor joost, een nummer voor beide, je begint al een echte svenska te worden. Op school is het wennen dus, zo te lezen. Wat is er aparter dan de Nederlandse kinderen? Tot hoelang duurt je schooldag?
    Het wennen is straks voorbij en dan wordt het gewoon hopen we... Ach en anders kom je toch weer terug?
    Het ga jullie goed, x Hester
  3. Vera:
    15 november 2012
    Hallo jongelui, ik heb net alle 34 foto's van de Landeryds skola gezien.
    Wat me opvalt zijn de hoge stoelen voor de kinderen.
    Alles ziet er kleurrijk en netjes uit, dat is zeker prettig werken !
    Groeten van Vera
  4. Esther:
    Bon dia dushi's,

Kon ta bai (=hoe gaat het)? Ik wil ook leren vloeken in het Zweeds, dat lijkt me nou echt kek! En die therapeutische sessies kom ik wel verzorgen, misschien kunnen we nog een dolfijn regelen in jullie meer. Hier alles goed. Nieuwe ontwikkelingen, alhoewel ook hier alles poco-poco gaat maar het ziet ernaaruit dat het gaat lukken met de emigratie. Laatst had ik nog een clientje wat Manolo heette...arm kind. Moest gelijk aan je denken, Iris! Hou een oogje in het zeil bij m'n website. Binnenkort weer een update vanuit dushi Korsou. Big hug! xx
  5. Inez:
    19 november 2012
    Hallo Joost en Iris,

De inburgering vlot aardig zo te lezen met het verkrijgen van een nummer gaat er een (zweedse) wereld voor jullie open!
    Toch wel een (in)spannende periode zo'n verhuizing naar een ander land en een baan daar.
    Is Sinterklaas ook in Zweden aan land gekomen of zijn de zwarte Pieten daar te weinig zichtbaar, als het bijna niet licht wordt......?? Dat zou wel een hoop gedoe op school schelen,want dat geeft weer extra spanning en drukte.

Toch wel bijzonder om op deze manier nog een beetje "bij" jullie te zijn. Ik weet nu meer, dan toen je in Leiden woonde en op Annoer werkte.......!?!

Groetjes,
    Inez.