Zo, even updaten

7 november 2012 - Hylte, Zweden

Na de twee kortere verhaaltjes van de afgelopen week nu bij de eerste foto´s (illegaal? Daar ken ik de Zweedse vertaling nog niet van, haha) wat antwoorden en meer details.

Het eten gaat ons prima af, er zijn in Zweden ook supermarkten. Met groente, vlees, aardappelen en allerlei soorten pakjes. Niet zo uitgebreid als in NL, en zonder coffeepads (snik, snotter). We redden ons prima, met dank aan Iris´ collectie kookboeken en de verzamelde recepten uit ons groentepakket. Alleen maken we het boodschappelijstje nu in het Zweeds. Goede oefening voor hen die de taal nog niet helemaal machtig zijn.

Iris´eerste dagen op school zijn, zoals met elk nieuw begin, vooral vermoeiend. Dankzij de studiedagen had ze al een idee van de leerlingen en hun specifieke problemen, maar het valt nog niet mee. Een warm maal, een hele bult T.L.C. en een massage doen vast wonderen.

De meeste bloembollen zijn ingezaaid, en het grootste deel van de moestuin is omgespit. Voor je het wist had Iris spit, maar wel een grote lap grond volledig omgekeerd. De schapen - onze directe buren; vast ook lekker aan het kerstdiner, Jouko - keken vol belangstelling toe. Houthakken (zeg maar kloven van wat aanmaakhout) hebben we inmiddels ook onder de knie, en we slepen ons suf met hout van de schuur naar het huis. Maar iedere avond een fikkie stoken is röligt! Fun, dus.

Met witgoed en kranen hebben we nu ook de nodige Zweedse ervaring. Na de installateur die zonder blikken of blozen onze mooie, Nederlandse stekkers van wasmachine en droger afknipte en de draden in een kastje aan de muur wegmoffelde verbaasde hij ons nog meer door een stuk PVC pijp aan de muur te hangen, en een centimeter boven de grond uit te laten komen, boven de afvoer van de badkamer. Die is half open, en daar komt nu dus ook de wasmachineafvoer op uit. Tja..... Simpel en doeltreffend, dat wel. Vervolgens heeft Joost, in zijn ongetwijfeld goede bedoeling de grote NL douchekop op te hangen het wisselstuk tussen bad en douche gesloopt. Lekker handig. Na leuke spraakverwarringen met installateurs bleken we geen compleet nieuwe kraan van SEK 2000 maar een onderdeeltje van SEK 105 nodig te hebben. En het werkt ook weer, nu Joost er vanaf blijft ;)

Internet hebben we nog altijd niet (leve de bieb!), maar met hopelijk het persoonsnummer (sleutel van leven in Zweden) gaat daar snel verandering in komen.

Vi hörs, of: tot horens!