Vinter i Småland

26 januari 2013 - smaland, Zweden

Iris heeft in het jaar dat ze in Zweden woonde in 96/97 altijd geroepen dat ze `later als ze groot was` in Småland zou gaan wonen. En dan niet de ballenbak bij Ikea, maar een streek in Zuid-Zweden waar Astrid Lindgren vandaan komt. Bolderburen en Emil zijn boeken die zich afspelen Småland. Nu is er in Zweden een heel ingewikkeld systeem van bestuurlijke eenheden (län) en landstreken (landskap). Deze län en landskap kunnen soms dezelfde naam hebben, en soms niet en overlappen elkaar her en der. Wij wonen dus in Hallands län, de bestuurlijke provincie. Er bestaat ook het Landskap Halland. Daar ligt een gedeelte van de gemeente Hylte ook in. Maar niet ons gedeelte! Wij in Långaryd wonen in het Landskap Småland. Dit versterkt toch wel het Bolderburen gevoel!

Hier in Hallands län en in Småland is het even echt winter geweest, net als in Nederland. Dit betekent hier op het platteland nachten met -20. Je auto niet op de handrem zetten, zodat hij niet vastvriest. Met je skibroek aan de auto in, want anders heb je een blaasontsteking voor je op je werk bent. Met school sleetje rijden en schaatsen in het dorp. Plaatselijke skihellinkjes die (na hulp van een sneeuwkanon) dit weekend hun liftje in werking zetten! Schaatsen op ons meer, en dan een vuurtje stoken om een broodje worst te kunnen eten. Een wens van Iris sinds ze dit 16 jaar geleden een keer in Zweden deed. Dit betekent ook plannen wanneer we willen wassen en drogen (met een slang die uit het raam hangt), want het badkamerraam vriest elke keer vast na het douchen door de condens. En vast is echt vast, geen beweging in te krijgen. Bij het wandelen niet verbaasd zijn als je geen water meer kunt drinken omdat het bevroren is... En het betekent natuurlijk ongegeneerd stamppot met rookworst eten en warme chocomel drinken! We zijn nog niet door onze Nederlandse voorraden heen gelukkig, want niks zo lekker als een rookworst bij -18!

Jammergenoeg is, net als in NL, na dit weekend de winter wel een beetje voorbij...

1. Souad:
    26 januari 2013
    Hallo daar!

Nou geniet nog van de winter daar. Dat is ECHT niets voor mij. Ik vind dit al erg genoeg!!! Veel plezier.

Leuk verhaal Joost (jij schrijft ze toch! Je moet daar iets mee doen je kan goed verhalen schrijven, met humor!)
  2. Inez:
    29 januari 2013
    Hallo Iris en Joost,

Dat is inderdaad echt winter.
    Wij, Arie en ik, hebben ons eerste skireisje erop zitten en alles staat nu in de gang gepakt klaar om ons tweede(?!) skireisje te maken. Vanavond de bus in en morgenochtend aankomen in Oostenrijk en dan gauw omkleden om de piste op te gaan.
    Het eerste reisje is goed bevallen; 1 dag echt slecht weer, slecht zicht en niet leuk skiën, maar daarna prachtig zonnig weer en een vers pak sneeuw om in te glijden. Super!
    We hopen nu weer op goede omstandigheden en lekker te genieten.
    Ik was vorige week nog even op school; Lia notuleerde haar laatste vergadering en aangezien ik vrijdag niet op haar afscheidsfeestje kan zijn, heeft Yvon afgelopen donderdag een fotoboek, wat ik gemaakt heb, aangeboden aan Lia. Een mooie herinnering aan Annoer, zoals ik ook voor me zelf had gemaakt.
    Leuk om veel collega's weer even te zien en te spreken.

Groetjes,
    Inez.
  3. Iris:
    2 februari 2013
    Hoi Souad, nee, deze had ik zelf geschreven. Maar de meeste schrijft Joost ja. Misschien moeten we samen een boek uitbrengen!
    Inez, ik hoop dat het skieën is bevallen. Wij hebben ook geprobeerd om te gaan langlaufen vorig weekend, maar ze hadden geen schoenen in onze maat te leen/huur. Dat wordt toch maar ski´s kopen dus!
    Groetjes,
    Iris
  4. Joost:
    4 februari 2013
    Dank Souad! Schrijven is een prima uitlaatklep, en soms lukt dat beter dan de vorige of volgende keer.