Huizen kijken!

23 september 2012 - Hylte, Zweden

Afgelopen week ben ik twee dagen naar Zweden geweest om naar huizen te kijken en contacten te leggen voor een baan in de regio. Het waren twee geweldige dagen ;) Op donderdag en vrijdag heb ik in totaal drie huizen en vier appartementen gezien en de nodige foto's gemaakt (zie onder foto's) voor de thuisblijver(s).

Voor het overzicht (nu met link uit Google Maps):

- huurhuis in Fröslida, naast de doorgaande weg, bij bushalte, kelder/beg. grond/eerste etage. Vier kamers + keuken, aardwarmte, eigen waterbron, pizza-oven, schuur, 2.000 m² grond; huis plm 100m².  http://goo.gl/maps/FJT44

- huur/koophuis in Långaryd: in 'buurtschap', 7km van Landeryd, beg.grond/eerste etage, drie kamers + keuken, olie & elektriciteit, schuurtje, ruimte tuin. 75 tot 80 m².  http://goo.gl/maps/fnSQo

- huurhuizen Bostäder:  in Landeryd zelf, tegenover treinenloods, eerste etage, drie kamer + keuken, huur is 'all inclusive', relatief weinig ruimte in huis (77m²). http://goo.gl/maps/PBLFP

- appartement Landeryd: 'hartje' Landeryd, 100m², vier kamers + zeer ruime keuken, erg kleine badkamer, verwarming werkt nog niet, wel extra toilet; vraag is of het leeg en af is als wij erin zouden willen.... http://goo.gl/maps/1H2B9

- huis Holmen: halverwege Hyltebruk en Unnaryd (11km beide kanten op), aan meertje Holmsjön, drie kamers + keuken, alleen beg.grond, eigen tuin, 17km van Landeryd, 90-100m², verwarming middels kachel, open haard (eigen bos!) en elektriciteit. Perceel (incl  landerijen, schuur en stugan blijft in bezit eigenaar) 64ha. Nog geen foto's van interieur.  http://goo.gl/maps/lUM4S

Nu is het dus zaak er met de verhuurder(s)/eigenaar(s) uit te komen en definitieve afspraken te maken. Dan het adres bemachtigen, de verhuizer vast te leggen, inpakken en wegwezen. We hebben nog vijf weken!

1. Marineke:
    24 september 2012
    en die bovenverdieping in holmen dan? woont daar iemand anders?
    en 64 hectare? dat is een landgoed!
  2. Joost:
    24 september 2012
    De bovenverdieping van Holmen is een 'kalrum' (wat we nog niet hebben weten te vertalen...), met alleen wat planken. Dat zou dus niet te gebruiken zijn. Dat zullen we nog wel eens zien, zegt de Bob de Bouwer in mij ;) Het totale perceel is inclusief weilanden en bos (zelf hout hakken voor de kachels!), en ja, dat noemen we in NL een landgoed. Tegen de Zweedse verhoudingen is het een 'buiten'. Gevalletje ander perspectief ;)
  3. Joost:
    24 september 2012
    We kunnen overigens alléén het huis + tuin en een beetje opslag huren; de eigenaar houdt stugan en schuur voor se eige.
  4. Marineke:
    24 september 2012
    hmmm. gaat hij zelf in die stugan wonen of verhuurt hij dat zomers aan vakantiegangers? mag je een moestuin aanleggen en gebruik maken van, behalve de tuin, de rest van die 64 ha? en die kalrum is hoop ik niet een open zolder waar je zo tussen de pannen door naar buiten kijkt; das een beetje koud in de winter en moet je wel heel veel hout hakken om het een beetje warm te krijgen.
    ik doe nu even heel negatief...dan kan het alleen maar meevallen :)
  5. Joost:
    27 september 2012
    Zo, voor de objectieve blik, zullen we maar zeggen ;)

Of hij het stugan verhuurt is nog niet duidelijk; wellicht zit hij er zelf zes weken in de zomer? Vragen zal ik het hem zeker dit weekend!
    We kunnen van een lapje grond als tuin gebruikmaken, dus ook als moestuin!
    De 64ha is voor een groot deel bos (zie de Google Maps link), waar ook ons stookhout vandaan komt. Zelf kappen = goedkoop stoken. De pyromaan in mij wrijft in zijn handjes! Er zal ook wel wat weiland tussen zitten, maar ik weet niet exact waar de grenzen van zijn grond liggen.
    De kalrum zal ik dit weekend zien. Ik hoop idd dat geen karige bedoening is...
  6. Inez:
    31 oktober 2012
    Hallo Iris,

Zijn alle spulletjes goed overgekomen in jullie nieuwe "droomland".
    En heeft het al een plekje gekregen?
    Ik ben net vanmiddag bij Ilse op bezoek geweest. Dan krijg je weer allemaal schoolverhalen te horen. Wel leuk om er zo toch nog een beetje bij te horen!!
    Ik ben ook erg benieuwd hoe het jou daar op school vergaat.
    Heel veel succes en houd me op de hoogte.

Groetjes,
    Inez.