Tradities 6

15 december 2013 - Hylte, Zweden

Zingen met het kerkkoor in een mooi versierde kerk.Na Midsommar zijn we via Dankdag, Halloween en Allerheiligen in december aangekomen. Dan is er advent, Lucia en het leidt allemaal naar het hoogtepunt Kerstmis, oftewel Julafton. Maar daarover een andere keer meer.

Heel december staat in het teken van kerst, net zoals november in Nederland in het teken van Sinterklaas staat. In plaats van het Sinterklaasjournaal is er hier de Adventskalender, een serie met vierentwintig Eerste adventafleveringen waarvoor groot en klein ´s ochtends of ´s avonds voor de buis zit. Dit jaar gaat het over de familie Hedenhös uit de steentijd die in een Nu belanden waar geen kerst bestaat, en door allerlei toevalligheden vinden ze de kersttradities uit en nemen ze uiteindelijk mee terug naar het verleden. Na de uitzending maakt een presentatrice een vakje van een grote kalender open.

De Zweden kunnen niet tot Kerst wachten met het kersteten, daarom hebben bedrijven, verenigingen en Ikea al in november buffetten met het typische Zweedse kersteten, met koude en warme winterlekkernijen. Ik hoorde net op de radio een reclame voor het buffet bij de Ikea dat onder andere ansjovischeesecake bevat... Echt lekker is het allemaal niet, het zijn allemaal gerechten met gepekelde en ingelegde waren, meer was er vroeger natuurlijk niet te krijgen in de winter. De Zweden vinden het wel heerlijk, maar tegen de tijd dat het kerst is komt het ze de neus uit, want dan hebben ze het dus al zo´n keer of 3, 4 gegeten.

Op 13 december is het tijd voor Sint Lucia, een Italiaanse heilige die met kaarsjes op het hoofd huis en kerk verlicht in de donkere decembermaand. Met school vierden we Lucia ´s avonds in de kerk. De meeste van de 79 kinderen waren aanwezig en vormden een koor in wit en glitter. Lucia en haar helpsters waren natuurlijk ook aanwezig. Samen brachten ze Lucia en advents- en kerstliederen ten gehore. Ik kan er geen foto van plaatsen want dan moet ik eerst alle ouders om toestemming vragen, maar hier is een link naar de landelijke viering die op tv werd uitgezonden.

Wij hebben ons ook vorig jaar al aangepast aan de traditie om zelf je kerstboom uit het bos te halen. Dat hoeven we niet eens illegaal te doen, want van onze

We hebben wel meer met dit bijltje gehakt

verhuurder mogen we er eentje in zijn Bos van Bengt omhakken.

Dit jaar voor ons ook een Zweedse Kerst, want de familie van Iris van moeders kant komt hierheen. Over die tradities later dus meer.

Wel alvast een God Jul gewenst!

1. Hetty Zonneveld:
    15 december 2013
    Hallo,leuk om jullie verhalen te lezen! Wij zijn op 22 dec. weer in Hyltebruk(Orregatan 7) tot 4 januari. Hopelijk hebben we internet, dan kan ik mijn verhaal ook weer schrijven. Onze 1ste Jul in Zweden.ik ben heel benieuwd naar het eten in de Co-op. Julskinke? Mijn man wil dit heel graag uit proberen. Lekker bij de kachel,gluwijn en een goed boek.