Anders in Zweden, deel 2

25 augustus 2013 - Hylte, Zweden

Hierbij deel II van mijn vervolgblog, Anders in Zweden. Veel leesplezier!

Qua overeenkomsten zijn we heel gelukkig met het feit dat al onze meegenomen apparaten qua stekkers gewoon passen. Scheelt een hoop vervanging. Ook de verwarming is, in ons huis, elektrisch. Nee, we willen jullie niet laten delen in onze elektriciteitsrekening. Door in herfst en winter dagelijks de haard te stoken kunnen we een en ander wel een beetje onder controle houden. Laat de zomer maar komen! Het enige nadeel is dat je zelf voor de houtvoorziening verantwoordelijk bent. Onze verhuurder heeft een stukkie bos (een paar hectare, niet ongewoon in Zweden) waar hij een professioneel houtbedrijf het grote rooiwerk laat doen. Al het goede, echt mooie hout verdwijnt vermoedelijk tegen een fijne kiloprijs naar houtverwerkers (ikea? papierfabriek?). Wat er achterblijft ontdoen wij van de takken, slepen het naar hier, zagen het in blokken en kloven het tot geschikt haardhout. Beetje drogen en opstapelen in de houtschuur. Daar krijg je het dus niet alleen bij het verstoken ervan lekker warm….

Wat voor ons persoonlijk wel heel erg anders is, is het wonen op het platteland. Joost is natuurlijk gebor’n en getog’n op het platteland (nou ja…..), maar in Zweden zijn de verhoudingen toch iets anders. De gemeente waar we wonen kent een aantal kleine dorpen en één groter dorp, Hyltebruk. Daar zijn twee supermarkten, een postkantoor, elektronicazaak, witgoedzaak, bloemenwinkel, apotheek, slijter en zo voort. De essentiële zaken des levens, inderdaad. Maar voor echt shoppen moeten we een dikke drie kwartier rijden, naar Halmstad. Da’s even anders dan in Leiden waar we met twee trappen af voor de AH, Etos en Turkse speciaalzaak stonden, en met 10 minuten fietsen in hartje Leiden waren, of op het station. Nee, een rondje winkelen (en een bezoek aan de belastingdienst, en andere noodzakelijke kwaden) moet je dus echt plannen, en soms opsparen. In Zweden probeert men anders dan in Nederland het platteland wel leefbaar te houden, en onder andere scholen op te houden. Daarmee blijven de ouders in de buurt, en kunnen bedrijven open blijven. Met de economische malaise komen echter ook Zweedse bedrijven achter het kunstje van kosten besparen, efficiency en afslanken. Als een echt groot bedrijf zou sluiten is het natuurlijk maar de vraag hoe lang een dorp als dit nog levensvatbaar blijft.

Winkelen in Zweden is ook heel anders. Een drogist zoals je in iedere Nederlandse winkelstraat vindt kennen ze hier niet. In geen enkel ander land, eigenlijk. Je zult het hier moeten doen met de keuze die ze je in de supermarkt geven, wat ze naast medicijnen bij de apotheek verkopen en soms een ‘in-store’ boetiekje waar ze ook wat drogisterijartikelen verkopen. Iedereen die ons komt bezoeken kan dan ook, geheel gratis, een boodschappenlijstje van ons krijgen met drogisterijartikelen die we graag uit Nederland ontvangen ;) Er zijn natuurlijk nog veel meer artikelen die we hier niet kunnen krijgen maar waar we nauwelijks zonder kunnen. De koffiepads zijn al genoemd, maar ook komijnenkaas, hagelslag, zoute drop, zuurkool, rookworst, alles voor een smakelijke nasi of bahmi, pindakaas en ga zo nog maar even door. Langzamerhand vinden we voor sommige artikelen wel (prijzige) Zweedse vervangers en hebben sommige grotere supermarkten onmisbare (…) spullen zoals curry, maar zo hebben we ook wat om naar uit te kijken als we weer eens naar Nederland gaan, of als bezoek-met-bagage hierheen komt. Een laatste opmerking in dit verband: hoewel sommigen zich het niet voor kunnen stellen heb ik de paprikachips hier nog geen dag gemist. Hier hebben ze dillechips. Heel erg zout en vervolgens met dille gekruid. Mjammie!

À propos: fietsen. We hebben ze meegenomen, en inmiddels hebben we ze ook gebruikt. Wel moest een slot even gesloopt worden, maar aangezien iedere Zweed een schuur vol gereedschap heeft, was dat ook in no-time gepiept. Het fietsen zelf valt toch fiets vies tegen. Er is hier iets meer reliëf, niet alle wegen zijn verhard, de afstanden zijn wat groter en ook hier gelden de principiële fietswetten. Altijd wind tegen, bijvoorbeeld. Met samen anderhalve versnelling hoeven we voorlopig niet meer naar de sportschool voor een spinninglesje. Wel is het een prettig alternatief voor wandelen, want het eerste stuk dat we moeten lopen vanaf thuis is altijd langs een best wel druk bereden (vanuit Zweeds perspectief, that is) 80 km-weg. Fietsen gaat dan toch iets sneller. Overigens schijnen ze hier ook winterbanden voor de fiets te hebben…

Voor zover ik nu kan overzien heb ik nog stof voor een derde deel, dus die komt er volgende week. Mochten jullie nog suggesties, vragen of opmerkingen hebben: reageer!

1. Ron:
    26 augustus 2013
    Dat ik naar Zweden kom zit er voorlopig niet in dus de Ah spulletjes
    moet je nog even missen maar verder vindt ik het erg leuk jullie verhalen blijf maar sturen De laatste allesbrander in mijn buurt is nu echt passe zelfs vuurkorven mogen eigenlijk niet meer De hollandse regeltjes die missen jullie toch niet neem ik aan groetjes
  2. Frank:
    26 augustus 2013
    (dit is niet je broer...;-)
    hebben jullie de boeken van Knausgard al gelezen? Ik ben nu bezig met het 2e deel (Liefde) en daar staan aardig wat observaties (weliswaar van een Noor) over hoe bijzonder Zweden eigenlijk zijn. " ...denkt iedereen dat alles zoals het in Zweden is de enige mogelijkheid is. Alles wat afwijkt van zoals het in Zweden is, wordt als fout of gebrek opgevat" . Als jullie het nog niet kennen, goede boeken!
  3. Marjoke:
    26 augustus 2013
    Ben het helemaal met Frank eens. Ik heb de eerste drie boeken van de autobiografie van Karl Ove Knausgard verslonden en kan niet wachten op de volgende drie. Als in Zweden wonende schrijver heeft hij rake observaties over het verschil tussen Noren en Zweden. Hoewel ik denk dat het niet onderdoet tussen de verschillen van Nederlanders en Belgen of Duitsers. Leuk om jullie verhalen te lezen.
  4. Joost:
    1 september 2013
    Dank voor jullie opmerkingen! Zweden is qua regels zeker zo bureaucratisch als NL - helaas. Ook hier worden bij droogte verboden op BBQ en open vuur ingesteld. En ja, Zweden zijn, zoals Obelix zou zeggen, rare jongens. Ik ga zeker eens op zoek naar de boeken van Knausgard.